Coaching Konfliktu

Coaching-Konfliktu

Kto z nas lubi się kłócić? Kto z nas czuje się dobrze, gdy ktoś bliski podnosi na niego głos? Konflikty to rzecz nieprzyjemna, o której zazwyczaj chcemy jak najprędzej zapomnieć. I tak też najwygodniej jest „rozwiązać” problem, poprzez ucieczkę od niego. Ale czy nie jest tak, że jeśli uciekamy przed problemem lub próbujemy na szybko i w emocjach go rozwiązywać, to nieraz jeszcze się z nim spotkamy? To, że konflikt lubi powracać widać najwyraźniej w relacji najbliższej, małżeństwie, związku, kontakcie między rodzicem a dzieckiem etc. Gdy zastanowisz się na chwilę nad swoim związkiem, bądź bliską relacją, zauważysz, że jeśli już kłócisz się z bliską osobą o jakąś bzdurę, to ta bzdura się zmienia, ale dotyczy zazwyczaj tego samego, jakiejś cechy, bądź konkretnego zachowania danej osoby.

Wyobraźmy sobie, ile wiedzy na temat siebie, drugiej osoby, zachowań itp. zyskałbyś konfrontując się z problemem i faktycznie go rozwiązując. Kłótnia może nas wiele nauczyć, a przez to rozwinąć nie tylko nas, ale i nasze relacje. Ucząc się z konfliktów możemy też nauczyć się jak zapobiegać przyszłym konfliktom lub jak je załagodzić.

Poniżej znajdziecie 5 etapów coachingu konfliktu opracowanych w St Ethelburga’s Centre for Reconciliation & Peace. Stworzone z myślą o wsparciu pracy coacha, mogą być przydatne dla każdego, kto zechce poświęcić chwilę na rozpracowanie swoich konfliktów. Pod numerami znajdziecie wskazówki dla coacha, natomiast kursywą opisany został ten sam etap rozwiązania, ale jako wskazówka dla każdego z nas, jak sami bez coacha możemy podejść do rozwiązania konfliktu.

  1. Na początku coach po prostu słucha. Słucha całej historii konfliktu, bez osądzania i stawania po jakiejkolwiek stronie. Jako coach przede wszystkim nie daj się ponieść emocjom związanych z konfliktem, postaraj się ujrzeć jak najwięcej perspektyw zdarzenia. Bądź empatyczny, ale ostrożny, miej otwarty umysł na możliwe rozwiązania, odpowiedzi. Nie chciej pomóc za wszelką cenę, bądź po prostu obecny. To trudne wyzbyć się ocen i próbować widzieć problem z wielu stron, nie tylko z przedstawionej przed klienta. Ale prawidłowe wysłuchanie klienta jest kluczowym i bardzo istotnym fragmentem sesji.

Odnosząc ten element do sytuacji niecoachingowej, Ty – jako osoba chcąca poradzić sobie z konfliktem, opowiedz przyjacielowi o całej sytuacji na spokojnie, najlepiej nie w dniu kłótni. Poproś, aby jedynie Cię wysłuchał, nie komentował. Po „wyrzuceniu z siebie” ciężaru postaraj się opowiedzieć historię raz jeszcze, ale tym razem z jeszcze większym opanowaniem i analizą Twojego zachowania.

  1. Kolejny krok to namówienie klienta do rozszerzenia historii, dodania szczegółów. Spróbuj sprawić, by klient dostrzegł problem z innej strony, niech opowie Ci o drugiej osobie konfliktu i postara się przedstawić jej punkt widzenia. Być może jest coś, o czym klient wstydzi się powiedzieć, jakieś niechciane zachowanie, które może być istotne w konflikcie? Jak klient opisałby zdarzenie z perspektywy osoby trzeciej?

Na tym etapie opowiedz przyjacielowi konflikt raz jeszcze, ale tym razem widziany oczami drugiej osoby uczestniczącej w konflikcie. Postaraj się wymyślić kilka opcji, jak ta osoba może postrzegać Wasz konflikt. Teraz wyobraź sobie, że ktoś trzeci widział i słyszał Waszą kłótnię. Przeanalizuj ją raz jeszcze i spróbuj tym razem opowiedzieć sytuację z perspektywy nieznajomego. Zwróć uwagę na szczegóły, jakie gesty wykonywaliście, jakim tonem mówił każdy z Was etc.

  1. Teraz nadszedł czas na zbadanie czterech aspektów. Tożsamości, mocy, emocji i możliwości. Zbadaj, czy konflikt nie zagroził w jakiś sposób tożsamości klienta, jego wartości, samopoczucia. Możecie też wspólnie spróbować przeanalizować, czy tożsamość drugiej osoby w konflikcie nie została naruszona. To może pomóc klientowi w budowaniu empatii i zrozumienia drugiej strony. Pomoże również zrozumieć siebie i drugiego człowieka, być może wyzbyć się pewnych ograniczeń lub wręcz przeciwnie – dojść do tego, co jest dla niego tak naprawdę ważne i wzmocnić chęć obrony tych wartości. Twoją rolą jako coacha nie jest stawianie tych tez, ale sprawienie, by klient zechciał zgłębić się w swoją tożsamość i dokopał się do tego, co powoduje konflikt. Sprawdź jak istotna dla klienta jest jego zagrożona część, jakie wzbudza w nim emocje. Następnym krokiem klienta jest podejście do konfliktu jak do nagrody i wygenerowanie możliwości, jakie daje mu ten konflikt.

Teraz, mając już kilka obrazów sytuacji, postaraj się zagłębić w swoje odczuwanie konfliktu. Co najbardziej Cię zabolało? Jaka część Ciebie poczuła się zagrożona? Jakie wartości naruszone? Jak istotne jest dla Ciebie to, czego bronisz? Jakie emocje towarzyszyły Ci podczas konfliktu, a jakie towarzyszą Ci teraz jak o tym wspominasz? Spróbuj pomyśleć o tym konflikcie jak o podarunku od losu. Co Ci przyniósł? Czego nauczył? Co dzięki niemu zyskujesz? Jak możesz to wykorzystać? 

  1. Mając już głębszy wgląd w sprawę, możemy teraz wesprzeć klienta w osiągnięciu najlepszego dla niego wyjścia z tej sytuacji. Dajmy mu chwilę na zastanowienie się, jak chciałby rozwiązać ten konflikt i czego potrzebuje, by to zrobić.

Wiedząc już sporo o przyczynie konfliktu, a także przypuszczając podejście do niego drugiej strony, możesz spróbować opracować najlepsze dla siebie wyjście z tej sytuacji. Zastanów się nad tym jak chcesz rozwiązać konflikt? Co będzie Ci potrzebne, aby dojść do pożądanego stanu?

  1. Gdy już daliśmy klientowi wystarczającą ilość czasu na opracowanie rozwiązania, możemy teraz zastosować odpowiednie narzędzia i umiejętności, aby pomóc mu osiągnąć idealne wyjście. Ten moment jest odpowiedni na wprowadzenie elementów treningu, czy mentoringu. Możemy zaoferować narzędzia do profilowania konfliktu i spojrzeć na mapę mocnych stron klienta i jego słabości w rozwiązywaniu konfliktu. Możemy badać style nawykowych reakcji w konflikcie i zastanowić się, jak wyjść ze strefy komfortu i próbować nowych rodzajów odpowiedzi. Możemy przedstawić pomysły o sprawdzonych umiejętnościach komunikacyjnych lub nauczyć subtelnej sztuki negocjacji. Możemy pomóc naszemu klientowi przygotować się do trudnej rozmowy poprzez odgrywanie ról w różnych scenariuszach. Możemy udostępnić metody i techniki zarządzania gniewem. Wyjść jest wiele jak wiele jest klientów i w zależności od podejścia klienta, czas trwania coaching konfliktu będzie różny.

Teraz, gdy masz  już opracowany plan, wystarczy dobrze się do niego przygotować. Czeka Cię prawdopodobnie kolejna trudna rozmowa, ale tym razem bądź pewny, że uda Ci się poskromić silne emocje. Staraj się mówić w sposób opanowany i racjonalny. Może przypominasz sobie sytuację konfliktową z Twojej przeszłości, z którą dobrze sobie poradziłeś? Skorzystaj z własnych zasobów, które pomogą Ci prawidłowo rozwiązać sytuację. Możesz także poczytać o stylach i sposobach negocjacji. Zastanów się również i spróbuj przewidzieć, jak zachowa się Twój rozmówca. Bądź przygotowany na ewentualne ataki, ale przede wszystkim podejdź do tej rozmowy z pozytywnym nastawieniem.

Teraz wystarczy jedynie stawić czoła konfliktowi i wypróbować wypracowane rozwiązanie, czy to samemu, czy z pomocą coacha. Dzięki takiemu podejściu możemy nauczyć się szybko i bezboleśnie rozwiązywać konflikty. W relacjach służbowych jest to po prostu bardzo przydatna umiejętność. Ale zastanówmy się ile dobrego może wnieść takie nastawienie na konflikt w naszych relacjach z bliskimi, w związku? Jak bardzo pomoże nam ten związek rozwinąć i wzmocnić?

Powyższe etapy opisane bardziej szczegółowo znajdziecie w artykule Dr Justine Huxley pod tym linkiem:

http://www.international-coaching-news.net/conflict-coaching-essential-tool-coachs-tool-kit/

Autor artykułu:

[column size=”one-third”]


[/column][column size=”two-third” last=”true”]
Anna Raimann
Redaktor CoachingINFO

Coach ACC ICF, Trener, Psycholog Biznesu. Prowadzi coachingi indywidualne oraz warsztaty rozwojowe z zakresu kompetencji miękkich. Jej konikiem jest temat relacji. Zajmuje się również tematyką zdrowia i diet coachingiem. Twórca Fitowo Camp na Mazurach.

więcej na celowo.com oraz na fitowo.pl

[/column]

 

You may also like...