Jak dbać o swoją relację? Czego unikać? Co pielęgnować?

W ostatnim artykule z cyklu „dbaj o swoje relacje” znajdziesz trochę podsumowania – taką pigułkę zachowań dobrych i niedobrych, tych które warto pielęgnować i tych, których warto unikać, aby Twoja relacja kwitła.

Na początek moje 3 „prawdy” odnośnie związku, które warto zapamiętać:

  1. Pamiętaj, że związek zmiennym jest – co oznacza, że z upływem lat Wasza relacja ulega zmianom i towarzyszą Wam różne, inne, nowe uczucia względem siebie. Zauroczenie i podniecenie z początkowych etapów związku nie będzie trwało wiecznie, w każdym razie nie będzie ciągle takie samo. Ważne, aby akceptować każdy etap związku, cieszyć się nim i samemu sprawiać, aby ten etap, który jest teraz był „tym najlepszym”.
  2. Wiedz, że Ty nikogo nie zmienisz. Nie masz bezpośrednio wpływu na to, jak zachowują się inni. Ale możesz zmienić siebie! I to nad sobą właśnie powinieneś pracować, jeśli coś nie pasuje Ci w Twoim związku – nad nikim innym.
  3. Przy ewentualnej frustracji przypominaj sobie, że zmiana wymaga czasu. I myśl o tym, jak będzie, co pozytywnego czeka Cię jak ta zmiana na lepsze nastąpi.

Jak uświadomisz sobie te 3 rzeczy to od razu zauważysz zmianę na lepsze!

A teraz czas na listę zachowań, które warto wprowadzić w relację i tych, które przydałoby się z niej wyeliminować:

Pielęgnuj

Unikaj

rozmowy, a podczas nich uważnie słuchaj – staraj się obok spraw codziennych spędzić chwilę na rozmowę z partnerem o czymś dla Was ważnym, o marzeniach, o celach na najbliższy rok, po prostu o Was. obwiniania i wyładowania złości na partnera – takie zachowania mogą wpłynąć na relację i na postrzeganie Ciebie przez partnera jedynie negatywnie, jeśli już musisz to wyładuj złość w nieinwazyjny sposób – np. na nadmuchanym balonie.
asertywność – nie rób nic na siłę i miej własne zdanie, a zobaczysz że dla Twojego partnera staniesz się atrakcyjniejszy/a. ignorancji – nie bagatelizuj jak partner chce z Tobą porozmawiać, jak mówi bądź okazuje Ci, że ma z czymś problem. Poświęć mu tyle uwagi ile będzie potrzebował.
przytulanie – podobno jesteśmy szczęśliwsi przytulając się ponad 8 razy dziennie, oczywiście nie chodzi o to by liczyć, ale przytulanie i w ogóle miły i dobry dla nas dotyk, jak masowanie, głaskanie itp. powoduje wzrost endorfin i tym samym poprawia nam nastrój, a w relacji wzmacnia więź i poczucie intymności i zaufania. krzyku lub nawet podnoszenia głosu – tego chyba nie trzeba tłumaczyć, że na niemal każdego krzyk wpływa negatywnie. A jak sobie z tym radzić, żeby nie krzyczeć? O tym poczytasz w poprzednich artykułach.
czas razem – Jeśli jesteście zabiegani, bo praca, bo dom etc. to znajdźcie jedną małą rzecz, którą moglibyście robić razem codziennie i jedną większą, którą zależnie od czasu będziecie robić raz w tygodniu albo raz na miesiąc. Np. codziennie odpoczniecie razem przytuleni przez 10 min. albo obejrzycie odcinek ulubionego serialu/programu. A raz w tygodniu/miesiącu wybierzecie się na randkę lub wyjedziecie na weekend. pretensji – i powracania ciągle do tego samego. Jeśli jesteśmy z kimś x lat i ciągle oczekujemy, że zmieni jakieś konkretne zachowanie to czy nie lepiej byłoby je po prostu zaakceptować? A czy to, że ciągle jesteśmy jednak w tym związku nie znaczy, że tak naprawdę to nam to tak bardzo nie przeszkadza skoro to wytrzymujemy tyle lat? Warto się nad tym zastanowić.
szczerość i otwartość – jeśli już decydujesz się na dzielenie życia z drugą osobą, bądź wobec niej w porządku. Bądź sobą, bądź szczery, ufaj i zachowuj się tak, aby można było ufać Tobie. Bo wzajemne zaufanie to podstawa dobrej relacji. podejrzliwości – jeśli myślisz, że Twój partner coś przed Tobą ukrywa to po prostu go o to zapytaj, ale normalnie i spokojnie. Jeśli jednak nie będzie chciał Ci czegoś powiedzieć – być może ma powód, może nie chce w danym momencie lub np. ma dla Ciebie niespodziankę i nie chce jej zepsuć? Daj mu czas i obdarz go zaufaniem – zobaczysz, że w końcu sam zacznie mówić.
miłość – po prostu kochaj! Przypominaj sobie regularnie za co kochasz partnera, szukaj też nowych cech i zachowań, które pokochasz. złości – pamiętaj, że nie złościsz się przez kogoś, tylko przez siebie – to Ty wybierasz czy chcesz się złościć, czy nie. Trudniej jest się zezłościć niż opanować, ale to nie znaczy, że jest to nie do zrobienia.

W tabeli przedstawiłam jedynie kilka zachowań, które warto pielęgnować i których warto unikać. Nic nie stoi na przeszkodzie, żebyś uzupełnił/a ją o inne, Twoje zachowania, których chcesz się pozbyć lub których chcesz się nauczyć. Zachęcam Cię do tego – możesz też taką listę modyfikować o nowe zachowania, doświadczenia.

Ważne – lista nie obejmuje zachowań skrajnych, czy patologicznych. Pamiętaj, że wszystko powinno mieć swój umiar – również te dobre zachowania – należy zachować złoty środek. Nie chodzi przecież o to, żeby kogoś zamęczyć rozmową, czy przytulaniem, nie chodzi też o to, żeby spędzać ze sobą 24 h na dobę. Każdy z nas jest osobną jednostką i oprócz chęci przynależności, potrzebuje przede wszystkim być sobą i mieć dla siebie czas. Są to rzeczy oczywiste, ale warto o nich pamiętać.

Życzę Wam, aby każdy rok był czasem rozkwitu Waszych miłości i relacji. Żebyście spełnili Wasze postanowienia i budowali wyłącznie dobre relacje – tak ważne w życiu każdego człowieka.

Jeśli chcesz popracować nad swoją relacją z coachem, napisz do nas lub skontaktuj się bezpośrednio z autorką:

Autorka artykułu:

[column size=”one-third”]


[/column][column size=”two-third” last=”true”]
Anna Raimann
Redaktor CoachingINFO

Coach ACC ICF, Trener, Psycholog Biznesu. Prowadzi coachingi indywidualne oraz warsztaty rozwojowe z zakresu kompetencji miękkich. Jej konikiem jest temat relacji. Zajmuje się również tematyką zdrowia i diet coachingiem. Twórca Fitowo Camp na Mazurach.

więcej na celowo.com oraz na fitowo.pl

[/column]

You may also like...