Wizualizacja

girl-1081721_1920

Wizualizacja to umiejętność tworzenia w głowie obrazów. To tak trochę jakby „śnić na jawie”. Kiedy coś sobie intensywnie wyobrażamy, stale na to patrzymy, tworzymy silne myśli i/lub poczucie posiadania upragnionej rzeczy, uświadamiamy sobie jaką wartość ma ona dla nas i jak bardzo chcemy ją mieć. W ten sposób wizualizacja wzmacnia motywację klienta w drodze do osiągnięcia jego celu.

Technikę wizualizacji możesz stosować m.in. przy pracy z:

– przyszłością klienta

– jego konfliktem wewnętrznym – przy konieczności podjęcia decyzji

– potencjałem klienta

– emocjami i ich zarządzaniem

– wartościami

– nawykami

– tworzeniem metaforycznych obrazów wyrażających klienta cele, obawy, potrzeby, problemy itd.

– oraz zawsze wtedy, gdy czujesz, że wizualizacja może przynieść klientowi korzyść, poszerzyć jego świadomość, zmienić perspektywę…

Jak przeprowadzić wizualizację?

Krok 1. Zadbaj o komfort klienta

Zakładamy oczywiście, że zbudowałeś już relację pełną zaufania i bezpieczeństwa, a klient czuje się dobrze i swobodnie w Twoim towarzystwie.

Zaproponuj mu zmianę pozycji. Aby siadł wygodnie (są tacy, którzy wolą np. stać lub leżeć – jeśli jest taka możliwość), rozluźnił się, zrelaksował, zrobił kilka głębokich oddechów – lub cokolwiek innego, co pozwoli mu odciąć się od chwili obecnej. Poproś aby zamknął oczy. Daj klientowi chwilę na „wejście w wizualizację”. Dobrze, abyś Ty jako prowadzący wizualizację również „zrelaksował Twój głos”, zmienił ton, na nieco delikatniejszy, pomagający klientowi w pełnym skupieniu.

Krok 2. Zmysły

Zadbaj o to, żeby klient wszedł jak najgłębiej w tworzone przez siebie obrazy, odczucia.. Poproś, aby wyobraził sobie daną sytuację – opisz ją najlepiej słowami klienta sprzed wizualizacji.

Po chwili zaproś klienta do uruchomienia wszystkich możliwych zmysłów w tej wizualizacji, zapytaj o jak najwięcej szczegółów:

Co widzisz?

Jak wyglądasz?

Gdzie jesteś?

Co robisz?

Kto jest z Tobą?

Co widzisz dookoła Ciebie?

Dotknij to… jakie to jest?

Co słyszysz?

Posłuchaj jak to brzmi…

Jakie są to dźwięki?

Jakie zapachy unoszą się wokół Ciebie?

Powąchaj je…

A może są tam jakieś smaki?

Jakie?

Co czujesz?

Jakie emocje Ci towarzyszą?

Gdzie to czujesz?

Jak?

I tak dalej… Im więcej zadasz szczegółowych pytań, im więcej klient opowie, dozna, tym lepiej dla niego.

Krok 3. Obserwacja

Która w zasadzie odbywa się jednocześnie z krokiem 2 – obserwuj klienta, obserwuj co się dzieje z jego ciałem, twarzą, jaką ma mimikę jak opowiada o różnych rzeczach – może to być cenna informacja zwrotna dla niego po zakończeniu wizualizacji.

Krok 4. Wyjście z wizualizacji

Klient może sam wyjść z wizualizacji, jeśli wpadnie na pomysł lub poczuje że już wie co ma robić i będzie chciał już przejść do działania. Jeśli nie, wyprowadzaj klienta powoli z błogiego stanu i daj mu chwilę na „dojście do siebie”.

Krok 5. Ciąg dalszy

Ważne, żebyś nie pozostawił wizualizacji samej sobie. Po to klient się napocił, żeby teraz coś z tym zrobić. Zapytaj najpierw jak się czuje, co mu to dało, ale przede wszystkim co chce i co teraz z tym zrobi?

Ważne:

Klient może odmówić udziału w wizualizacji, bądź twierdzić, że „nic nie widzi”. Może to wynikać z dwóch rzeczy, albo boi się oddać Tobie coachu kontroli nad swoimi myślami – bo np. myśli, że chcesz mu sugerować o czym ma w danej chwili myśleć, bądź też pojawia się w nim obawa przed tym, co mógłby zobaczyć.

Co wtedy?

Jest to dla Ciebie sygnał, że być może zbyt wcześnie sięgnąłeś po tę technikę – może należy jeszcze popracować nad zbudowaniem zaufania i poczucia bezpieczeństwa klienta.

Aby klient poddał się wizualizacji bardzo ważne jest Twoje dopasowanie do niego, do jego stylu, języka etc., tak aby wejście w wizualizację było dla klienta jak najbardziej naturalne i zgodne z nim, a nie kojarzyło się z szamaństwem, czy manipulacją.

Autorka artykułu:

[column size=”one-third”]


[/column][column size=”two-third” last=”true”]
Anna Raimann
Redaktor CoachingINFO

Coach ACC ICF, Trener, Psycholog Biznesu. Prowadzi coachingi indywidualne oraz warsztaty rozwojowe z zakresu kompetencji miękkich. Jej konikiem jest temat relacji. Zajmuje się również tematyką zdrowia i diet coachingiem. Twórca Fitowo Camp na Mazurach.

więcej na celowo.com oraz na fitowo.pl

[/column]

You may also like...