Work-life balance

Nie da się osiągnąć idealnej równowagi między życiem zawodowym i osobistym, które nieustannie się przeplatają i wpływają na siebie wzajemnie. Można jednak dzień po dniu wyznaczać oddzielającą je linię, która stopniowo stanie się coraz grubsza, nie powodując, że jedna sfera będzie wzmacniana kosztem drugiej. To stan zadowolenia i poczucia, że w Twoim życiu wszystko dobrze się układa.

office-1548292_1280-1024x619

Damy Ci na początek kilka wskazówek, jak zacząć dążyć do osiągnięcia takiego stanu:

  1. Zgoda – wybierz pracę, którą będziesz lubić, która pozwoli Ci się realizować, rozwijać, wykorzystać Twoje predyspozycje i temperament. Praca nie pasująca do Ciebie szybko doprowadzi do zniechęcenia i wypalenia. Staraj się określić, co w pracy stanowi dla Ciebie trudność i nadmierne obciążenie – zmień to sam albo przy pomocy przełożonego.
  2. Priorytety – określ najważniejsze dla siebie wartości i od czasu do czasu sprawdzaj, czy się ich trzymasz i czy obowiązki służbowe nie utrudniają Ci tego. Jeśli polityka firmy odbiega od wyznawanych przez Ciebie zasad, pojawi się konflikt, który może doprowadzić do zmiany pracy.
  3. Granice – wytycz granice, bądź asertywny, nie pozwól na spychanie na siebie obowiązków innych, czy też obowiązków, których Twoje stanowisko nie obejmuje.Ustal też granice między pracą a życiem prywatnym – nie sprawdzaj w domu służbowych maili, nie patrz co chwilę na służbowy telefon, informuj dzwoniących, że skończyłeś pracę o 17:00 i skontaktujesz się z nimi w dniu następnym.
  4. Samouznanie – masz prawo, a nawet obowiązek, cieszyć się ze swoich sukcesów, nawet najmniejszych. Te większe wykorzystaj, jako okazję do świętowania, by podkreślić ich wagę. Wolno Ci popełniać błędy. Wyciągaj z nich wnioski, analizuj, szukaj rozwiązań na przyszłość, ale absolutnie nie traktuj ich w kategoriach porażki.
  5. Odpoczynek – nie jest tylko opcjonalnym dodatkiem do pracy, to jedna z najważniejszych części życia, konieczna do regeneracji organizmu. W czasie pracy rób przerwy, a pozostałe wolne godziny rozplanuj. Pamiętaj, że urlop jest czasem dla Ciebie – zapomnij o telefonie i laptopie.
  6. Ruch – kondycja fizyczna ma niebagatelny wpływ na kondycję psychiczną, szczególnie jeśli wykonujesz pracę umysłową albo siedzącą. Uwzględnij w planie tygodnia kilka godzin na ulubiony sport, możesz też zaparkować samochód lub wysiąść z komunikacji miejskiej wcześniej i przejść dodatkowy kawałek.
  7. Odżywianie – zapomnij o szybkich przekąskach na stojąco, o fast foodach z dostawą do biurka. Do swojej diety wprowadź produkty świeże i naturalne, przygotowanie zdrowego posiłku nie zajmie Ci dużo czasu, a może być świetną okazją do zrelaksowania.
  8. Relacje – utrzymuj stały kontakt z bliskimi Ci osobami. Dzięki temu będziesz mieć zapewnione ich wsparcie, troskę, uśmiech, miłość i przyjaźń. Pozwolą Ci zdystansować się od problemów w pracy, łatwiej znosić trudne sytuacje, znaleźć nową perspektywę. Bez bliskich i przyjaciół staniesz się emocjonalną wydmuszką.
  9. Hobby – jeśli już je masz, to fantastycznie, jeśli nie, to znajdź dziedzinę, która będzie Twoją enklawą z tabliczką „pracy wstęp wzbroniony” – czytaj, majsterkuj, sadź kwiaty, maluj, szyj, tańcz, idź na ryby… możliwości są nieograniczone, a dzięki temu Twoja kreatywność znajdzie ujście.
  10. Rozwój – szukaj inspiracji, szukaj pomysłów, szukaj odpowiedzi, wyjdź poza swoją dziedzinę, ucz się, poznawaj, podejmuj wyzwania. Jeśli coś Cię zainteresuje, a jeszcze tego nie robiłeś, to zrób to, naucz się.

Autorka artykułu:

[column size=”one-third”]

moi3

[/column][column size=”two-third” last=”true”]

Natasza Słomka

Kulturoznawca, przedsiębiorca, miłośniczka psów, kryminałów i poszerzania horyzontów. Upust artystycznym ciągotom daje jako pisacz, rysowacz i pstrykacz.

[/column]

You may also like...