Zdrowa relacja a dobre nawyki – jak je zbudować i utrzymać?

baner_ci_23-10_1

W dzisiejszej części cyklu – zgodnie z zapowiedzią – o budowaniu dobrych nawyków w miejsce tych destrukcyjnych, ale także o dbaniu o naszą nową, zdrową relację.

Co więc zrobić, żeby zmienić nawyki, na takie, z których bylibyśmy dumni? Jak wyeliminować te nawyki, które powodują kłótnie, niezrozumienie i pogarszają naszą relację?

Po pierwsze i przede wszystkim zastanów się i uświadom sobie:

Po co Ci to?

Po co chcesz zmienić swoje nawyki?

I czy w ogóle chcesz je zmieniać?

Dla kogo to robisz? Jeśli będziesz próbował/a zmienić swoje przyzwyczajenia tylko i wyłącznie dla swojego partnera, bo Cię o to prosi, ale sam/a nie dostrzegasz w nich nic złego, to masz raczej marne szanse na powodzenie.

Przede wszystkim to Ty musisz chcieć się zmienić i warto, abyś odpowiedział/a sobie na pytanie:

Co Ci to da?

Co Ci da to, że będziesz się inaczej zachowywać?

No i tak w ogóle to jak chcesz się zachowywać?

Zachęcam Cię do zapisania sobie w dowolnym, ale ważnym dla Ciebie miejscu, czy to będzie notes, czy kalendarz, czy powieszona na ścianie kartka, odpowiedzi na poniższe pytania oraz do wykonania w związku z tymi odpowiedziami dalszych kroków:

  1. Jakie moje zachowania przeszkadzają mi w mojej relacji? Innymi słowy jak nie chcę się już zachowywać? Wypisz konkretne zachowania, np. podnoszę głos jak usłyszę coś niemiłego, denerwuję się bzdurami takimi jak rzucone skarpety, podczas kłótni wpadam w szał i trzaskam drzwiami, obrażam partnera itp.
  2. Teraz wypisz obok powyższych zachowań zachowania, jakimi chcesz zastąpić wcześniej wymienione, np. „podczas kłótni wpadam w szał i trzaskam drzwiami” > „chcę umieć się opanować i spokojnie porozmawiać rozwiązując problem” lub „obrażam partnera” > „będę mówić o zachowaniach, nie o osobie i będę używać neutralnych słów” (oczywiście to są tylko przykłady, niech te zachowania będą jak najbardziej konkretne i jak najbardziej Twoje – również w opisie)
  3. Jak już wiesz jak chcesz się zachowywać, odpowiedz sobie na pytanie: Po co?
  4. Teraz wypisz wszystkie korzyści, jakie przyjdą Ci do głowy, jakie przyniesie ze sobą zmiana Twoich zachowań.
  5. Przeczytaj sobie te korzyści – jak się z tym czujesz? Jeśli dobrze, to tylko potwierdzenie, że tego właśnie chcesz.
  6. Wybierz teraz z listy złych zachowań jedno, które jest dla Ciebie najważniejsze do zmiany, które najbardziej Tobie przeszkadza.
  7. Zajmij się pracą nad zmianą tego nawyku w pierwszej kolejności i skup się w najbliższym czasie tylko na tym jednym zachowaniu.
  8. Pomyśl i zapisz od jakiego kroku zaczniesz budować nowy, zdrowy nawyk? Może to być drobna rzecz np. zacznę od tego, że za każdym razem jak podniosę głos, po prostu o tym pomyślę, zauważę, uświadomię sobie to i zmienię ton.
  9. Gdy uda Ci się wprowadzić pozytywne zmiany w tym konkretnym zachowaniu i Ty i Twój partner je zauważycie – zajmij się kolejnym najważniejszym dla Ciebie nawykiem.
  10. Zacznij wprowadzać w życie swoje postanowienia już, od razu, jak najprędzej!

WAŻNE – Pamiętaj, że zmiana nawyków wymaga czasu. W zależności od nawyku i od osoby może trwać kilka dni, tygodni, a nawet kilka lat! Daj sobie czas, bądź cierpliwy/a i wyrozumiały/a dla siebie.

Na początku możesz czuć się dziwnie lub może być Ci trudno, ale tak to jest jak uczymy się czegoś nowego mając stare przyzwyczajenia.

Jeśli ktoś kilkanaście lat jeździ samochodem z manualną skrzynią biegów i nagle kupuje sobie automat to trochę czasu minie zanim przestanie usiłować wciskać sprzęgło za każdym razem, gdy odpala auto. To całkiem normalne!

Możesz też do listy dodać element 11. Nagradzaj się za postępy – gdy uda Ci się poskromić swoje niechciane zachowanie – zrób sobie chwilę przyjemności, pomyśl o sobie mile, zjedz coś dobrego, weź relaksującą kąpiel, znajdź chwilę dla siebie.

Jeśli chcesz szybciej i efektywniej wprowadzić dobre zmiany w swoim związku, napisz do nas i umów się na sesję z coachem: redakcja@coachinginfo.pl

Autorka artykułu:

[column size=”one-third”]


[/column][column size=”two-third” last=”true”]
Anna Raimann
Redaktor CoachingINFO

Coach ACC ICF, Trener, Psycholog Biznesu. Prowadzi coachingi indywidualne oraz warsztaty rozwojowe z zakresu kompetencji miękkich. Jej konikiem jest temat relacji. Zajmuje się również tematyką zdrowia i diet coachingiem. Twórca Fitowo Camp na Mazurach.

więcej na celowo.com oraz na fitowo.pl

[/column]

You may also like...